Mission = Sprida Mat Glädje!



I helgen hade jag ett mission!

Jag skulle få "minstingen" i familjen att inte "peta" i maten!

Hans äldre bror har alltid gillat mat & har alltid iallafall provat sånt han vart tveksam till!
D tycker jag e viktigt, att man iallafall provar!

Han satt alltid på diskbänken brevid mej när jag gjorde mat
 & tittade glatt & nyfiket på va jag gjorde...
Han fick smaka av efter varje krydda så han skulle veta va d smakade
& d funka ju, eftersom han glatt åt upp både grönsaker & allt annat som fanns på tallriken!
 Antar att han kännde nån slags "stolthet" eftersom han själv hade vart me & lagat maten!

Hans största favoriter som liten va :
Potatis
i MÄNGDER, han älskade potatis & kunde äta huur många som helst
Morötter
Finrivna - visst, jobbigt att riva men d e d värt - Cvitaminer i massor

D roligaste minnet av vad han älskade är :
Smör
Medans vi lagade maten satt han på diskbänken & åt smör så d stog härliga till!
Haha, så söt han va!



Nu förtiden :
 Äter ju nästan alla kids på Mc Donalds m.m. - D E FÖRJÄVLIGT
Fattar inte hur man som förälder kan ge sina barn skit 7 dar i veckan?
Herregud, har folk glömt bort hur man lagar mat?

Tycker folk d e svårt att laga tex :

Vitfisk m. Äggsås

Köttbullar & Potatis

- Och NEJ, jag menar INTE köpta,stinkande,tillsats-pumpade köttbullar

Köttfärssås& Fullkornsspagetti

Soppor av alla slag

Grytor typ Kalops

m.m.m.m.m.m.m.

Skandal e va d e!

Nu va ju mitt mission i helgen alltså att få minstingen att inte peta i maten!

Så jag satte igång...

Vi lagade :
 Chilli Con Carne
Ris
Sallad
&
"Monsterbröd"

Han fick va me & skära sallad
Smaka av Chilli Con Carnen & säga om han tyckte vi skulle ha i nån mer krydda
& så bakade vi "Monsterbröd" = Fullkorns Scones m. Grön Karamellfärg ;)
D gäller ju liksom att göra d roligt, små knorrar som ungar gillar!

Om d funka?
Ja d gjorde d faktiskt!

Han smakade på ALLT & d e STORA framsteg!
Han åt mycket mer än han brukar, INGET pet i maten där inte!

Jag e SUPER nöjd & ska absolut fortsätta laga maten me honom!
D var jätte roligt!

D e värt lite extra tid & smulor på golvet!

 Eftersom d innebär att deras kost blir : 
Hemlagad, Närings / Fiberrik
& bäst av allt den innehåller :
INGA onödiga tillsatser och annat skräp


Till alla er där ute...

Tycker ni d e svårt eller rent ut av inte kan laga mat...

Be mej om recept!!!

Har allt från :

 Enkelt - Avancerat
Vardag - Fest - Buffé
Desserter
Nyttigt - Inte lika nyttigt ;)

Säg bara till så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa er!

D e kul att laga mat!
Jag lovar!

Massa kramar!

Kommentarer
Postat av: Emma

Äsch!
TID!?
Gör ett stor kok så har man ju färdig mat hela veckan!
D e bara lathet!

Vesuvio, vill du ha ett deg recep?
Annars e d bara att köpa Sara Lee-färdig deg!
Kavla gärna in lite Linfrön i degen för extra nyttigheter!
Går även utmärkt att göra hemma gjord
Calzone (inbakad) m. samma deg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback